Noi am fost si suntem mult mai diferiti?

Aud in stanga si-n dreapta, de la colegi, cunostinte, vecini despre tineretul din ziua de azi. Ii aud pe cei din generatia mea vorbind despre cei care ne calca pe urme ca sunt niste destrabalati, ca fetele devin pitipoance la 15 ani si ca baietii sunt cocalari dinainte de a iesi din scutece.

Sa va spun o poveste de pe cand eram in clasa a IX-a.

Imi aduc aminte de anii mei de liceu. Aveam o colega tare simpatica si guraliva. Toata ziua ne povestea despre iubi al ei, cat de multe o iubeste, ce cadouri ii face si ne explica cum ea se va casatori cu el si vor trai fericiti pana la adanci batraneti. Toate visam la asta. Pana cand ,intr-o zi, a venit barza pe meleagurile ei sau, ma rog, a fost pe punctul de a veni.

Draguta de ea, a venit la mine cu testul de sarcina pozitiv si cu un mare semn de intrebare in privire: „acum, eu ca ma fac?”. A facut avort fara ca parintii ei sa afle. A fost insotita la spital de parintii baiatului. Pana aici nu e nimic din ce nu s-a mai intamplat si din ce nu ati mai auzit, doar ca fata asta a mai ramas insarcinata inca de 2 ori pe perioada liceului si avortul devenise pentru ea doar un alt lucru adaugat pe lista de „To Do”.

Nu prea-mi pasa mie de ce fac unii sau altii si nici nu ma grabesc sa cataloghez omul, dar sa nu recunosti ca lipsa ciclului e un simptom al sarcinii (in conditiile in care esti sanatoasa si te stii cu musca pe caciula) da dovada de pur cretinism! Oameni ca si colega mea exista acum si au existat dintotdeauna. Indiferenta si lipsa educatiei sunt prezente printre noi din cele mai vechi timpuri si pana astazi inclusiv. Si atunci eu ma intreb: daca noi aveam toate optiunile pe care le au ei (generatia de azi) acum, noi cum am fi ajuns? De bine de rau, noi nu am avut acces liber la droguri, tigari, alcool si cluburi. Probabil pentru ca nici nu erau atatea. Cel putin asta s-a intamplat in cazul meu.

Asa ca, hai sa nu ne mai miram cand vedem pitipoancele de 14 ani animatoare prin cluburi si nici atunci cand auzim ca o fetita a nascut la 13 ani, iar alta are tripleti la 15. Generatia de astazi nu e cu mult mai stricata decat cea din vremea mea, doar ca acum se mediatizeaza mai mult asta si se scot in evidenta greselile.

Apropo, pentru cele care citesc si inca nu inteleg despre ce vorbesc, aruncati un ochi aici inainte de a desface picioarele mai mult decat trebuie.

11 gânduri despre „Noi am fost si suntem mult mai diferiti?

  1. nu cred ca se pune problema de „optiuni” care le au „tinerii” din ziua de azi pentru ca aceleasi optiuni le avem si noi dar asta nu inseamna ca ne comportam ca si ei (majoritatea) cum ai zis si tu pitzipoance si cocalari … pentru ei credca este ceva firesc sa-ti intinzi parul cu placa in cazul baietilor si alte chestii din astea
    anyway , sunt si exceptii dar destul de putine.

    intre mine si fratemiu sunt cinci ani diferenta dar zici ca e diferenta de la cer la pamant in ceea ce priveste mentalitatea , felul in care ne descurcam in tot felul de situatii, felul in care comunicam scriem/vorbim.
    tinereii de azi sunt mult mult mult mai vulgari decat cum eram eu cel putin la varsta lor … (by the way am 28 acum…. mersi 😀 ).
    am avut alte bucurii, ne gaseam alte ocupatii cand eram copil mai ales in principu ne distram altfel si tind sa cred ca eram mult mai fericiti decat cei care cresc sub ochii nostri in ziua de azi chiar daca n-am avut atatea „optiuni”

    cel mai mult ma deranjeaza felul in care scriu de zici ca toti sunt imbecili si analfabeti (sau poate chiar sunt), pur si simplu ma scot din sarite cand citesc pe forumuri sau pe diferite siteuri comentarii si vad tot felul de cuvinte de imi ia o juma de ora sa descifrez o fraza.

    ce sa mai zic de o limba straina , majoritatea habar n-au cu ce se mananca engleza sau franceza … sau habar n-au macar sa-ti arate pe harta unde e anglia sau franta ce sa mai zic de alte limbi mai ciudate cum ar fi germana sau rusa… limbi pe care recunosc ca nu le vorbesc dar le inteleg si mie cel putin imi ajunge.

    credca a mai fost postat clipul asta, dar in mai postez o data pentru in cazul meu se aplica perfect, copilaria mea a fost exact ca in versurile melodiei 🙂

    • Tocmai asta ziceam si eu. Diferenta asta mare s-a creat pt ca ei au mult mai multe optiuni si alegeri de facut. Noi nu aveam de ales intre internet si a juca „scunsa” in frig. Vroiai sa te joci, ieseai afara si punct. In casa era plictiseala. Dupa ce a aparut internetul, am inceput si noi sa stam mai mult in casa. Adu-ti aminte de perioada mircului.

      Personal, eu nu am nici o treaba cu baietii care aleg sa-si intinda parul cu placa. Tine doar de preferintele fiecaruia. Eu ma refeream la diferente mai grave. Noi de ce nu am fost pitiponci de la 14 ani? Pentru ca singura noastra distractie pe vremea aceea era balurile si cam…atat. (in materie de cluburi). Acum, indiferent de varsta, poti alege nenumarate localuri in care te poti distra indiferent de varsta. Exemplele pot continua.
      PS: stiu melodia.

  2. deci principala cauza este „mediul inconjurator” … trist 🙂
    ca o paranteza la ce am zis mai sus la felul cum scriu unii , ma intreb cum scriu la ore sau macar daca scriu defel , sau cum trec clasa daca scriu in felul ala si la scoala.

    internetul nu cred ca este cauza cea mare pentru ca de iesit eu zic ca astia mai tinerei iasa mai des in cluburi/localuri decat o faceam noi.

    si credca „inspiratia” negativa vine si din vest in multe cazuri deci nu e numai la noi fenomenul asta.

    ma distrez acum si rad de unul singur ca nebunii pentru ca mi-am adus aminte de jay leno (pt cei care nu stiu este hostul unui talk show „the tonight show”) care are o rubrica in emisiune „Jay Walking” in care merge pe strada si pune intrebari foarte simple de cultura generala oamenilor in special studentilor/elevilor… e vai s-amar de capu’ lor saracii , unul din ei cauta mexicul pe harta pe undeva in asia :)) , credca acolo vom ajunge si noi intr-un timp nu foarte lung , din simplul motiv ca nu mai intereseaza pe nimeni cata cultura generala ai.
    sau ma insel?! … i hope so

  3. Eu cred ca generatiile au foarte mari diferente de la una la alta. Si asta pentru simplul fapt ca societatea este in continua schimbare.
    Evident, orice generatie are „stricaciunile” ei, dar aceste stricaciuni sunt in continua crestere. Datorita acelui amplu evantai de optiuni, care creste odata cu avansurile in toate domeniile.
    Cazuri ca cel al colegei tale, cred ca au existat din mosi stramosi si vor exista in continuare. Insa pot fi sigura ca generatia mea a fost mult mai „stricata” ca cea a fratilor mei (care sunt mai mari), este mult mai potrivita fata de cea a adolescentilor din zilele noastre, si o sfintenie fata de generatiile viitoare.
    Tinerii care au prins vremurile dictatoriale, cu siguranta erau mult mai rezervati. Poate nu si in interiorul lor, dar la nivel social, nu aveau de ales. Se adaptau cerintelor, poruncilor, ideilor prestabilite. Daca nu, aveau de suferit consecinte nu foarte placute.
    Tinerii din perioada imediata dupa regimul dictatorial, incepeau sa aiba mai multe optiuni, puteau gandi mai liber, desi inca se mai luptau cu anumite conceptii „invechite”, care reprezentau cu siguranta un obstacol in drumul libertatii totale.
    Apoi, tinerii din perioada mea, aveam deja multe optiuni, lumea virtuala fiind deja una dintre ele. Am scapat de multe din acele obstacole, desi inca aveam imprimat in minte anumite conceptii plantate cu grija in mintea noastra de parinti, frati, persoane apropiate, etc. Copilaria noastra, din fericire, inca nu se baza pe „cum sa faci rost de coduri pentru CS, arme & co”, pe „cine are cel mai tare telefon mobil din toate clasele 3 din scoala”, sau „cum sa faci rost de parola id-ului persoanei care o indragesti, asa.. ca sa vezi pe cine are prin lista, si sa-ti cunosti rivalii”. Noi inca ieseam la joaca pe ditamai gerurile, sau pe calduri sufocante, pentru ca asta era viata noastra. Baietii inca stateau sa gandeasca cel mai bun mod de a cere prietenia unei fete, iar fetele cel mai bun mod de a raspunde incat sa nu para nici dezinteresate, nici nerabdatoare. Inca mai invatam, cu toate ca nu aveam chef si am fi preferat sa alergam pe strazi in lung si-n lat.
    Iar adolescentii de astazi… Au la dispozitie cea mai mare paleta de optiuni. Si ceea ce pe vremea noastra erau optiuni, in ziua de azi e un strict necesar pentru ei. Adica orice adolescent are nevoie de un mobil(daca e posibil sa fie si de ultima generatie, cu atat mai bine), orice adolescent are nevoie de un pc (chiar daca singurele folosinte pe care i le va da vor fi videogame-urile, messenger, facebook). Mai grav este ca aceste lucruri au devenit un strict necesar si pentru copii de 6-7-8 ani. Bineinteles ca vinovatii pentru comportamentul asta nu sunt ei.. Ei nu au capacitatea suficienta pentru a alege.
    Alta chestie ce ma enerveaza cumplit la generatia „Justin Bieber”, este ca toti adolescentii se plang ca nu mai gasesc persoane calumea, ca fiecare umbla doar dupa interesele proprii. Normal! Deci tu, ca fata de 14-15 ani, care iesi in cluburi pana dimineata pe 3 sferturi dezbracata, ce pretentii ai ca un eventual petitor sa-ti aprecieze „interiorul”? Cum sa ti-l aprecieze, cand deja ii oferi aproape tot exteriorul tau, si are de apreciat la el o gramada? Si cand vede ca 3 sferturi de drum deja i le oferi tu, normal ca interesul lui e sa mai parcurga si acel sfert restant, si gata! Mi se pare aiurea.. E ca si cum ai spune ca ti-e frica de apa, in timp ce tu treci Oceanul Pacific inotand.
    Iar pe baieti ii aud in general ca fetele umbla dupa bani, masini &co. Pai mai baiete, cand tu te uiti numai la cele imbracate in sfertul de rigoare (lucru firesc, de altfel), si consideri direct ca poti aborda tipa cu o fraza goala.. Atunci ea va deduce ca altceva n-are de obtinut de la tine, decat cele materiale. Asa cu unu, asa cu doi, trei.. Pana se ajunge inevitabil la o generalizare, si…iar gata!
    Iar cu interese esentiale ca acestea (cum sa ai cel mai roz ruj, cum sa fie scris brand-ul pe toata imbracamintea, cum sa porti cea mai scurta fusta dintre toate fustele scurte, si cum sa o asculti pe INNA la maxim in masina ta cu geamurile coborate ca sa se uite fetele la tine), pe bune, cine sa se mai gandeasca la cultura? Lucrurile respective ocupa tot timpul, nu mai lasa absolut nimic, nici macar pentru a invata cateva notiuni de baza, si un scris cat de cat inteligibil. Chiar cerem si noi mult prea mult..

    • Inteleg ce spui si sunt de acord cu tine. Ai vazut filmul Idiocracy? Exact pe ce povestesti tu aici se bazeaza. mai mult sau mai putin.
      Ideea e ca nu prea ai cum sa opresti fenomenul asta. Poate doar printr-o educatie buna, dar atata timp cat noi ne vom bate daca sa punem sau nu icoane in scoli, ma indoiesc ca asta se va intampla.
      Multumesc pt lectura suplimentara. Te mai astept pe aici ca-mi place de tine 🙂

  4. Pingback: De cine mi-e mie dor « Deea`s blog

Lasă un răspuns

